ایرانیان رنگ‌ها را به‌عنوان شکلی قدرتمند از بیان در هنرهای تزئینی توسعه دادند. شکی نیست که افکار ذهنی و عرفانی ایرانیان کمک زیادی به گسترش استفاده از رنگ ها در هنرهای سنتی سرامیک، مینیاتور و کاشی کاری کرده است.

اهمیت فرش 6 متری نگین مشهد 700 شانه در منزل هر ایرانی زیاد است زیرا زیبایی منزل را چند برابر می کند.
فرش دستباف ایران و نواحی آن جایگاه مهمی در هنر فرش ترکیه دارد، زیرا غنای متفاوتی دارد و هر کدام یک اثر هنری جداگانه است.

نقش، رنگ و شکل گره مورد استفاده در فرش دستباف ایران در گذشته و امروز نیز در تعامل با فرش ترک بوده است. امروزه فرش های مخصوص ایران از طریق شرکت های فرش ساخته و ارسال می شود.

امروزه فرش دستباف رایج ترین صنایع دستی ایران است.

فرش‌های ایرانی به دلیل رنگ‌های غنی، نقش‌های هنری خارق‌العاده و طرح‌های باکیفیت، شهرت جهانی دارند.

فرش ایرانی که در ساختمان‌ها، موزه‌ها و عمارت‌های مهم در سرتاسر جهان تبلیغ می‌شود، ارزشمندترین دارایی محسوب می‌شود.

به ویژه در تولید فرش دستباف، سفال و جواهرات بسیار جلوتر است. فرش های دستباف ایران که از قرن نوزدهم جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده اند، شهرت جهانی دارند.

رنگ های مورد استفاده در فرش ایرانی
پازیریک، قدیمی ترین فرش پشمی شناخته شده، گواهی بر صنعت پیشرفته رنگرزی و بافندگی در ایران باستان است. از آنجایی که فرش ایرانی است، فرشی است که عمدتاً دارای نقش و نگارهای ایرانی است.

در قالی بافی رنگ جایگاه مهمی در صنعت بافندگی دارد.

رنگهای سنتی عبارتند از رنگ ریشه، نیل، زردچوبه، جگر ماهی، گردو، پوست انار و غیره. از گیاهان و گیاهان مختلف تولید می شود. رنگ های طبیعی سنتی اکنون به تدریج جای خود را به رنگ های شیمیایی مصنوعی می دهند که عموماً وارداتی هستند.

قبل از استفاده از رنگ های مصنوعی، تمام رنگ ها طبیعی و گیاهی بودند. ترکیبات شیمیایی استخراج شده از زغال سنگ نیز صنعت تولید رنگ شیمیایی را گسترش داده است. اکثر تولیدکنندگان فرش رنگ های شیمیایی را ترجیح می دهند زیرا امروزه هم مفیدتر و هم ارزان تر هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *